Är vi verkligen villiga att gå så långt?

Jag tänkte titta in och hälsa på igen.
Idag med politik. Så är ni inte intresserade kan ni sluta läsa redan nu.

Det pratades om EU-valet (som hålls den 7 juni) på radio.
För det första tycker jag att EU bara kommer med massa dumheter. Gurkorna ska vara en viss storlek, ha en viss färg och en alldeles särskild böjning för att vara godkänd. Samtidigt som vi har sötningsmedel som onedbrytbara och som vi inte har en aning om vad det kan ge för bieffekt senare. Men det är godkänt av EU - trots att det finns en massa sötningsmedel som är 1000 gånger säkrare att köra på. Jaja. Då kommer man iallafall till frågan vilka ska man rösta på för att få en förbättring?

De på radion diskuterade hur opinionsmätningar ser ut just nu.
Bland ledningen har vi Piratpartiet. Det är skitpoppis nu. Alla ska rösta på piratpartiet.

Men om vi saktar ner lite. Och tänker.. Vad står Piratparitet för?
Vad är det egentligen vi håller på med?
Vi är villiga att rösta ett parti till makten som inte har några som helst politiska åsikter. Allt för att få en bättre lag om fildelning.

Är vi verkligen villiga att sätta dem i makt, i flera år, för att ändra på en sak?  Borde vi inte tänka mer långsiktigt?






Kommentarer
Postat av: Matilda [foto och mode]

sv; oki(:<3

2009-05-25 @ 18:49:55
URL: http://matildayou.blogg.se/
Postat av: HDR-fotografen

Jag rekommenderar sidan http://piratpartister.se där du får se medlemmarnas anledningar till varför just de ska rösta på partiet.

2009-05-26 @ 01:03:51
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se/
Postat av: Erika

Du har helt rätt! Man ska abslolut inte rösta på Piratpartiet. Jag skulle vilja tillägga att man heller inte ska rösta på Sverigedemokraterna. Saken är den att de som är Sverigedemokrater åtminstone går och röstar medans många andra skiter i det vilket gör det lättare för småpartier och enfrågespartier att komma in. Bra inlägg!

2009-05-28 @ 10:44:29
URL: http://westbergerika.blogg.se/
Postat av: Mia

Med samma logik skulle ingen ha röstat på Miljöpartiet. De var ett typiskt enfråge-parti från början. Jag röstar på Piratpartiet för att jag vill att alla partier ska ta den frågan på allvar, och det kommer de att göra om tillräckligt många engagerar sig i den. Att Piratpartiet skulle få nån dominerande ställning i EU eller i svensk inrikespolitik är inte troligt, på samma sätt som MP aldrig fått det. Däremot påverkar de agendan för vilka frågor som anses som viktiga för de andra partierna.



Dessutom undrar jag vad du menar med att de inte har "några politiska åsikter"? Yttrandefrihet, upphovsrätt och rättsäkerhet är väl verkligen politiska grundfrågor...Kanske borde läsa på lite om vad Piratpartiet står för innan du dissar dem. Sen är det förstås upp till alla att ta ställning till om man tycker att det är viktiga frågor.

2009-05-28 @ 10:49:14
Postat av: Mia

Erika: Ja, jättebra idé. Sverigedemokaraterna ska man absolut rösta på. Om man är rasist.

2009-05-28 @ 10:50:27
Postat av: Tove

jag är inte så insatt i valet eftersom jag ändå inte får rösta

2009-05-28 @ 11:26:29
URL: http://tovedenstore.blogg.se/
Postat av: Sara~Candis

Jag tänker rösta på moderaterna iaf!

2009-05-28 @ 11:35:49
URL: http://candis.se
Postat av: Anonym

Hej, jag tänkte bara slänga in två tips! :) Du får absolut inte missa detta!



Detta är en jättebra sida http://www.freestreet.se/?r=147 som är alldeles ny och superlätt att få presentkort från :D Och denna http://www.gratismode.se/?c=11878 är grymt bra med! Dem två fungerar på samma sätt; samla poäng-få presentkort! Lycka till nu =)

2009-05-28 @ 11:41:00
Postat av: linas

är trött på att all hysteri kring småpartierna, det får nog bli sossarna. verkar som det enda vettiga just nu, men är inte säker än. ska bli kul att se valresultaten iaf.



ps. bra kommentar av mia

2009-05-28 @ 12:03:33
Postat av: Fred

Diskuterar nynazism ett tag framöver i bloggen. Var gärna med och kom med åsikter!

2009-05-28 @ 12:51:18
URL: http://enfranskbulldogg.blogg.se/
Postat av: Louise - Ur mitt eget perspektiv

Intressant de du tar upp. Du har rätt i att man ska tänka till innan man röstar. Vad står piratpartiet för?

Står dom för något alls?



Puss!

2009-05-28 @ 13:26:22
URL: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Linnea

Piratpartiet är ett enfrågeparti. Och den frågan som de arbetar för, det arbetar även miljöpartiet för, MEN med miljöpartiet får man så mkt mer på köpet!



Röstar man på piratpartiet så röstar man i princip bara för frihet på nätet. Röstar man på miljöpartiet så röstar man för frihet på nätet, miljön, en stor satsning på förnyelsebar energi vilket i sin del leder till fler jobb, jämställdhet, demokrati och mycket mycket mer.



Låt oss säga att det finns två picknick-korgar.

I den ena korgen så ligger det sylt, Och i den andra korgen ligger det sylt, bröd, tomater, juice, sallad osv osv.... ah du fattar poängen va ;)



Genom att rösta på miljöpartiet får du sylten PLUS så mkt mer! :)

2009-05-28 @ 13:35:23
URL: http://missawesomeness.webblogg.se/
Postat av: Linnea

Piratpartiet är ett enfrågeparti. Och den frågan som de arbetar för, det arbetar även miljöpartiet för, MEN med miljöpartiet får man så mkt mer på köpet!



Röstar man på piratpartiet så röstar man i princip bara för frihet på nätet. Röstar man på miljöpartiet så röstar man för frihet på nätet, miljön, jämställdhet, demokrati, en stor satsning på förnyelsebar energi vilket i sin del leder till fler jobb och mycket mycket mer.



Låt oss säga att det finns två picknick-korgar.

I den ena korgen så ligger det sylt, Och i den andra korgen ligger det sylt, bröd, tomater, juice, sallad osv osv.... ah du fattar poängen va ;)



Genom att rösta på miljöpartiet får du sylten PLUS så mkt mer! :)

2009-05-28 @ 13:36:43
URL: http://missawesomeness.webblogg.se/
Postat av: Ceriadwen

Bra inlägg. Håller fullkomligt med. Själv röstar jag mp.

2009-05-28 @ 13:58:47
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: KlonKvinnan

Här får ni lite insiderfakta. PINSAMT, OLAGLIGT och DISKRIMINERANDE!

Dom är så jädrans rädda nu över att Piratpartiet ökar drastiskt och kunna få makt.



Kopierat från en vän:



"Piratpartiets röster tas bort efter dagsavslutet på en mobil vallokal i Stockholms län.



Allt filmades av Piratpartiet själva, och han står fast vid beslutet om att han tänker kasta rösterna, trots att Piratpartiet säger att de är olagligt, och att dom kommer polisanmäla händelsen som valfusk."



"SJUKT! Undrar fan vilka som får stå vid vallokalerna!?



Kollade upp lite snabbt om det:



Valförrättaren handhar vallokalen och räknar röster. Valförrättarna är politiskt utsedda representanter som är utsedda av valnämnden i varje kommun.



Så jag fattar det som att vem som helst som har rösträtt får sitta där."



Här ser ni det som filmades, enjoy!

8ydyo" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=ANSjR8ydyo

2009-05-28 @ 14:40:25
URL: http://klonkvinnan.blogg.se/
Postat av: KlonKvinnan

Nehe, länken funkade inte.



Postar igen: 8ydyo" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=ANSjR8ydyo



om den inte funkar så sök på "Piratpartiets valsedlar myglas bort."



Enjoy!

2009-05-28 @ 14:42:38
URL: http://klonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Victoria

Det är precis samma ytlighet som finns i alla andra hörn och kanter i våra finare länder. "Det är utsidan som räknas!" heter ju uttrycket som gäller för när vi ska välja andra människor så varför inte gå efter denna princip när vi väljer gurka också? :)

2009-05-28 @ 15:08:07
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/
Postat av: Sandra

Är nog den enda som inte har en endaste koll på EU-valet och vilka pariter som finns osv osv. Det är faktiskt första gången jag har hört talas om EU-valet och nej, jag skojar faktiskt inte.

2009-05-28 @ 15:44:27
Postat av: Rasmus

Jag tror knappast att Piratpartier kommer att ha så mycket att komma med. Sen tror jag opionssiffrorna är väldigt missvisande. Piratpartiet är inte i ledning, men det har de där 4% som behövs för att komma in.



Kolla in mitt partytrick, förresten. Jag lovar att du kommer skratta.

2009-05-28 @ 16:04:22
URL: http://razztheazz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med dig, piratpartiet är alldeles för ogenomarbetat, de har ingen större framtidsplan förutom de frågor de står för, laglig fildelning, legalisering av prostitution och droger. Eu borde jobba för andra saker, viktigare saker som exempelvis mänskliga rättigheter och miljön, sen är inte Eu boven i allt, deras budget är så pass låg så att de inte kan genomföra en större reform. Gurkgrejen var därför grymt onödig - Men visst blev den lite förstorad på tack vare media!

2009-05-28 @ 16:35:22
Postat av: marie

Vi gjorde ett test i skolan, där man skulle svara på olika frågor mmed kryss på ungefär dessa ord:"Håller med" "delvis med" "delvis avstånd ifrån" "avstånd helt"



Piratpartiet svarade med någon av de mittersta alternativen på i princip alla förutom om lagen om fildelning. Det är helt galet! Jag hoppas innerligt att alla ungdomar (för jag tror att det främst är ungdomar som tänker rösta på piratpartiet) inser vad som verkligen händer om man röstar på dem.



Känns skönt att fler än jag har förstått, iallafall!

2009-05-28 @ 16:51:21
URL: http://bapaba.blogg.se/
Postat av: marie

Vi gjorde ett test i skolan, där man skulle svara på olika frågor mmed kryss på ungefär dessa ord:"Håller med" "delvis med" "delvis avstånd ifrån" "avstånd helt"



Piratpartiet svarade med någon av de mittersta alternativen på i princip alla förutom om lagen om fildelning. Det är helt galet! Jag hoppas innerligt att alla ungdomar (för jag tror att det främst är ungdomar som tänker rösta på piratpartiet) inser vad som verkligen händer om man röstar på dem.



Känns skönt att fler än jag har förstått, iallafall!

2009-05-28 @ 16:52:51
URL: http://bapaba.blogg.se/
Postat av: MUSIC at danielak's

saken är ju att piratpartiet står inte bara för fildelning, tycker du ska läsa på lite innan du säger det. De har en massa åsikter om miljön, om viktiga saker.

2009-05-28 @ 17:35:52
URL: http://danielaks.blogg.se/
Postat av: KlonKvinnan

Det tycker jag faktiskt inte^^

men alla tycker ju olika.

2009-05-28 @ 17:51:03
URL: http://klonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag tycker det är katastrof! Vi har då ingen aningen om vad som händer inom vården, utbildningen, miljön o.s.v. Jag förstår inte hur alla tänker när de menar att piratpartiet är bäst, de har ju inte ens ställt sig på åt något håll i någon annan fråga än fildelning och integritet!

2009-05-28 @ 19:10:28
URL: http://evis3nvis.blogg.se/
Postat av: marie

Min samhällskunskapslärare sa ungefär såhär häromdagen; "Visst, vi alla vill väl kunna ladda ned och har gjort det någon gång, men om man tänker efter en extra gång så är det ganska ironiskt att politiker kan vara för fildeldning. Det är ungefär som att politikerna skulle säga 'Varsågoda att ta vilka böcker du vill från bokaffären varje fredag' På ett sätt förespråkar ju politikerna att stjäla. Det blir så fel." Jag tycker att han har helt rätt. När man bara tänker efter en extra gång.

2009-05-28 @ 20:34:52
URL: http://bapaba.blogg.se/
Postat av: sep

Jag tycker inte att man ska rösta på Piratpartiet av dessa enkla anledningar:



1. Det är ett splittrat parti. Några jag känner velar mellan MP och PP, och på youtube ser man många kommentarer om att folk väljer mellan SD och PP. Hur ska en MP- och en SD-sympatisör någonsin kunna komma överens om något förutom fildelningen?



2. Piratpartiet grundades 2006. Miljöpartiet har jobbat för integritet på nätet i över fem år, alltså innan PP ens existerade. Dessutom har MP alltid stått för fri fildelning, det är absolut inte deras huvudfråga, men de kommer ALLTID rösta mot företagen i fildelningsfrågor.



3. Piratpartiet har ingen miljöpolitik. Det är ju bara pinsamt.



Rösta grönt!

2009-05-28 @ 21:41:46
URL: http://batmanplusrobin
Postat av: MUSIC at danielak's

Jag röstar för frihet, och man vågar ju knappt rösta på något annat, när de har lagt upp förslaget att regeringen ska få avlyssna samtal, kolla it-trafik, läsa sms. Nej. Jag vill ha mitt privatliv, och det står också Piratpartiet för. Jag vill inte leva i ett Big Brother samhälle. Vad vill de göra? Låsa in varenda jävel? Alla har brytit en lag en eller flera gånger. När man börjar avlyssna samtal och sånt så lever vi fan ta mig inte i ett fritt land.



Och piratpartiet har flera förslag hur man ska förbättra miljön, de har förslag för hur man ska skapa mer jobb. Piratpartiet är mer än bara en fråge parti.



Visst är deras första prio få bort upprätthovslagen, men hur svårt är det? Inte alls svårt. Där efter kommer de ju så klart vilja förbättra mer saker.

2009-05-28 @ 22:12:37
URL: http://danielaks.blogg.se/
Postat av: Tess

Håller med dig! Piratpartiet får väldigt många röster för att det finns ett stort aktuellt missnöje angående att man inte får ladda ner gratis längre. Uppenbarligen är andra frågor inte viktiga för en stor del av svenska folket. Själv är jag ute efter en person som är EU-kritisk, men ändå inte emot samarbete :-) Sedan tycker jag det är tråkigt att en del röster försvinner från det rödgröna hållet till PP...Tur att det inte är riksdagsval för då skulle alliansen säkert få majoritet igen eftersom en hel del lägger sin röst på PP :-/

2009-05-28 @ 23:47:58
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Draktvilling

Jag kommer rösta pirat. Men det är inte för att jag tycker det ska vara så viktigt att få fram en fildelningslag. Utan snarare för att de lagar som stiftas just nu runtom i världen hotar yttrandefriheten. Jag vet inte om PP har nämnt ACTA-lagen där förhandlingarna sker i det dolda. Eller snarare som USA vill ska ske i det dolda. Men som kom fram i dagens ljus tack vare Kanadas offentlighetsprincip.



Att frankrike sedan kämpar för att få till en lag som ska stänga ute användare från Internet utifall de har fildelat är även det ett stort hot.

I det moderna samhället behöver man Internet för i princip allt. Gratis nummeupplysning, gratis kommunikation med omvärlden, nyhetsuppdatering, att betala räkningar. m.m. I många småstäder finns det inga postkontor kvar. Och med tanke på det och bankernas allt annat än generösa öppettider så behöver alla internet.



Det är två skäl till att rösta PP. För annars kan vi lika gärna låta staten installera en kamera på dass som analyserar vår avföring så att vi om vi ätit osunt får en böteslapp hemskickad. Kontrollsamhället är inget jag vill omfamna direkt.

2009-05-29 @ 05:26:54
URL: http://draktvilling.blogg.se/
Postat av: Fred

Har under några inlägg diskuterat nynazismen. Kom gärna med personliga reflektioner och åsikter!

2009-05-29 @ 09:32:47
URL: http://enfranskbulldogg.blogg.se/
Postat av: HDR-fotografen

Jag är upphovsman, och jag är för Piratpartiet. Varför?



70 år efter min egen död tycker inte jag att jag ska tjäna pengar på bilderna. Det har jag inget för.



Nu senast gjorde jag ett fotojobb åt Sveriges största bensinpumpsföretag. De ville p.g.a. av företagsspioneri inte att bilderna skulle läcka ut i förväg. Om nu riksdagspartiernas framtid vore här skulle tullen få gå igenom allt i min dator när jag passerar gränsen. Hur bra är det på en skala?

2009-05-29 @ 11:18:50
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se/

Det är här du kan säga hur bra jag är:

Namn:
Remember me!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow Miss P
RSS 2.0